New Visions

The Henie Onstad Triennial for Photography and New Media

New Visions

Kunstsenterets nye fototriennale søker å vise internasjonale kunstnere som jobber eksperimentelt innen fotografi.

Dato Sted
Storsal og Prisma-saler

Triennalen er den første av sitt slag i Norge og vil fylle alle de tre øvre salene i kunstsenteret. Utstillingen bringer sammen flere hundre arbeider av totalt 31 kunstnere og vil primært vise nye arbeider. Av disse inngår også arbeider som utvider fotografiet til også å inkludere skulptur, installasjon, video og VR (for å begrense smitte under koronasituasjonen er VR-verket dessverre stengt).

Tittelen gir en sterk referanse til László Moholy-Nagys manifest A New Instrument of Vision (1932) som hadde stor påvirkning på det eksperimentelle fotografiet i det forrige århundret.

I kombinasjon med et besøk ønsker vi også velkommen til våre virtuelle omvisninger i utstillingen.

Sammen med utstillingen lanseres boken Why Photography?, gitt ut av Skira Editore. Den inneholder intervjuer med de aktuelle kunstnerne, etterfulgt av presentasjoner av kunstnerskapene, samt essays av Susanne Østby Sæther og Brian Sholis. Redaktører er Bjarne Bare, Behzad Farazollahi og Christian Tunge.

  • New Visions – The Henie Onstad Triennial for Photography and New Media

Installasjonsbilder

  • DSC9032

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC9060

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC9028

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC8994

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC8843

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC8890

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC8883

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC8938

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC9084

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC9086

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC9081

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC9055

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC9053

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC9047

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC9042

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC9031

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC9023

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC9015

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC9001

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC8996

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC8987

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC8975

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC8966

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC8953

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC8947

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC8944

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC8909

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC8904

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC8842

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC8825

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

  • DSC9109

    Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv

Pressevisning 20. februar 2020

  • DSCF1737

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1739

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1748

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1749

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1750

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1754

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1755

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1758

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1763

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1767

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1768

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1771

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1788

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1777

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1780

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1778

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1800

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1791

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1793

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1797

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1802

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1806

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

Åpningsarrangement 21. februar 2020

  • DSCF1811

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1814

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1824

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1826 BW

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1836

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1839

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1847

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1848

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1852

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1853

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1854

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1859

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1860

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1861

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1862

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1864

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1865

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1867

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1868

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1871

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1872

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1873

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1874

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1875

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1879

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1882

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1880

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1886

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1885

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1887

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1884

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1883

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

Mini-intervjuer

  • Nico Krijno2

    Nico Krijno Photo: Composition with painted cutouts, 2018 © Nico Krijno / Courtesy The Ravestijn Gallery ⁠

  • Hannah Whitaker3

    Hannah WhitakerPhoto: Hannah Whitaker, Hold, 2019. Courtesy of the artist, Marinaro, New York and M +B, Los Angeles⁠

  • Wolfgang Tillmans2

    Wolfgang TillmansPhoto: Wolfgang Tillmans, Kleine Welle, 2015 . Courtesy Peder Lund and Galerie Buchholz, Berlin/Cologne⁠

  • Lucile Boiron2

    Lucile Boiron Photo: Lucile Boiron, Womb, Vore, 2019. Courtesy of the Artist.⁠

  • Ingrid Eggen

    Ingrid EggenPhoto: Ingrid Eggen, Handl #2, 2020. Courtesy of the Artist.⁠

  • Morten Andenæs2

    Morten AndenæsPhoto: Morten Andenæs, You Said I was, 2020. Courtesy of the artist and Galleri Riis⁠

  • Lucas Blalock

    Lucas BlalockPhoto: Lucas Blalock, Pink Elephant, 2019. Courtesy of Randa and Claude Missir Collection.⁠

  • Andrea Grützner
    ↑ Andrea Grützner

    Photo: Andrea Grützner, The Hive, 2019. Copyright Andrea Grützner, Courtesy Robert Morat Galerie⁠

  • Erin M Riley

    Erin M. RileyPhoto: Erin Riley, Cutie, 2017. Courtesy of Erin M. Riley and P·P·O·W, New York⁠

  • B Ingrid Olson

    B. Ingrid OlsonPhoto: B. Ingrid Olson, Detail from Triangular composition (wound and piercing), 2019. Courtesy of the artist and Simone Subal Gallery, New York⁠

  • Viktoria Binschtok

    Viktoria BinschtokPhoto: Viktoria Binschtok, Golden Horn & Golden Case, 2017. Courtesy of the artist and Klemm’s, Berlin⁠

  • Maya Rochat2

    Maya RochatPhoto: Maya Rochat, MAGIC ROOTS from the series A ROCK IS A RIVER, 2018. Courtesy of Maya Rochat and Seen Fifteen, London

  • Owen Kydd2

    Owen KyddPhoto: Owen Kydd, Three Houses, 2018. Courtesy of the artist and Monte Clark Gallery⁠

  • Asger Carlsen2

    Asger CarlsenPhoto: Asger Carlsen, Blister Card, Various Matter, 2018. Copyright the Artist, Courtesy DITTRICH & SCHLECHTRIEM, Berlin⁠

  • Sara Van Der Beek

    Sara VanDerBeek

    Photo: Sara VanDerBeek, Roman Woman XXXII, 2019. Courtesy of the artist and Metro Pictures, New York⁠

  • Linn Pedersen

    Linn PedersenPhoto: Linn Pedersen, Mark, 2019. Courtesy of the Artist and Galleri Golsa⁠

  • Torbjørn Rødland

    Torbjørn RødlandPhoto: Torbjørn Rødland, Eggs, 2019. Courtesy of STANDARD (OSLO) and Lorck Schive Kunstpris⁠

  • Paul Mpagi Sepuya3

    Paul Mpagi SpeuyaPhoto: Paul Mpagi Sepuya, Mirror Study (_MG_1214), 2017. Courtesy of the artist and Vielmetter Los Angeles⁠

  • Espen Gleditsch

    Espen Gleditsch⁠ Photo: Espen Gleditsch, Drunken Satyr, 2017. Courtesy of the Artist⁠

  • Johan Rosenmunthe

    Johan Rosenmunthe

    Photo: Johan Rosenmunthe, Remote sensing (carbon), 2020. Courtesy of the Artist⁠

  • Letha Wilson

    Letha WilsonPhoto: Letha Wilson, Bryce Canyon Lava Push, 2018. Courtesy of the artist and GRIMM Amsterdam | New York⁠

  • Carmen Winant

    Carmen WinantPhoto: Carmen Winant, I, too, overflow, 2020. Courtesy of Stene Projects, Stockholm, and Fortnight Institute, New York⁠

  • Viviane Sassen

    Viviane SassenPhoto: Viviane Sassen, Lupus, 2017. © Viviane Sassen. Courtesy of Stevenson, Cape Town and Johannesburg⁠

I samarbeid med

Media partner

Art channel

Dagens utstillinger