Yayoi Kusama

Skulptur og installasjon

Pumpkin web

Yayoi Kusama, Pumpkin, 2016.

©︎YAYOI KUSAMA, Courtesy of Ota Fine Arts, Victoria Miro and David Zwirner

Installasjonsfoto: Christian Tunge / Henie Onstad Kunstsenter

Henie Onstad presenterer to store verk av Yayoi Kusama. Gresskaret er en av hennes viktige signaturer og uendelighetsrommet Hymn of Life er en 50 kvadratmeter stor installasjon publikum kan gå inn i.

Dato
  • Voksen 130,-
  • Student 70,-
  • Skoleklasse + Under 18 år Gratis
  • Medlem Gratis + 1
Kusama13 HOK 236173758
↑ Yayoi Kusama, Hymn of Life, 2015.

Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter.

409ad8db141c1891c2a5c09015aa10d99992e316 2x
↑ Yayoi Kusama, Hymn of Life, 2015.

Installasjonsfoto: Vegard Kleven / Henie Onstad Kunstsenter.

Den japanske kunstneren Yayoi Kusama (f.1929) finner sine motiver i den indre virkelighet. Siden hennes tid i sentrum av New Yorks avantgarde har hennes kunst kretset rundt de samme grunnleggende temaene: Fantasier om uendelighet, svimlende psykologiske rom man kan forsvinne i, og lengselen etter å bli slukt av verden. I Kusamas kunst er uendelighet både et kosmisk rom, en spirituell idé og et bunnløst psykologisk dyp. Tiltrekningen til dette store intet er preget av både lyst og angst.

På sin særegne måte har Kusama konstruert installasjonen Hymn of Life med speil både på vegger og på gulv, noe som gjør at opplevelsen av å være i dette rommet, med pulserende lamper som forandrer farger, gir en svært original opplevelse, rom for refleksjon og en verden publikum kan speile seg selv i. Rommet ble innviet som del av 50-årsjubileet til senteret, 23. august 2018.

To år senere, har Henie Onstad fått et nytt, stort Kusama-verk. Gjennom et privat deponi er nå en av hennes store, over to meter høye gresskarskulpturer tilgjengelig for publikum i senterets åpningstid.

Gresskarmotivet har fulgt Kusama gjennom hele livet fra de tidlige naturstudiene hun gjorde som barn. De seneste tiårene har gresskaret blitt en av Kusamas signaturer og motivet har blitt omfavnet av Japans så vel som verdens populærkultur. I sin selvbiografi beskriver Kusama en dragning mot gresskaret: «Det ser ikke ut til at gresskar inspirerer til mye respekt. Det som tiltrakk meg mest var gresskarets storsinnede uhøytidelighet. Det, og dets solide, åndelige base.»

I samarbeid med

Hymn of Life er innkjøpt til Henie Onstad-samlingen med midler fra:

Dagens utstillinger