Fifty Shades of Black

DSC5273

Pierre Soulages, Maleri 16.10.1983, 1983, Maleri, 22. mars, 59, 1959 og Maleri, 8. august, 58, 1958. Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

Hva er svart? Er svart en farge, en blanding av alle farger eller fravær av lys? Med utgangspunkt i Pierre Soulages, viser denne utstillingen kunstnere fra samlingen og ett innlån, som alle er opptatt av fargen svart.

Dato Sted
Prisma-saler
Det er virkelig en glede å vandre gjennom den stil­rene utstillingen
— Mona Pahle Bjerke, NRK
Utstillingens historiske del er for en parade over den moderne kunsten å regne.
— Kåre Bulie, Klassekampen

Den franske maleren Pierre Soulages (1919–2022) arbeidet metodisk gjennom 1960- og 1970-tallet med å utvikle et egenartet svart maleri han kalte «outrenoir» eller «beyond black» (utenfor svart). Han så på den svarte fargen både som en farge og en ikke-farge, og han utforsket forholdet mellom det svarte og lyset. Sonja Henie og Niels Onstad både samlet og var personlig venner med Soulages. De kjøpte syv verk av ham til samlingen. Det nyeste verket, fra 1983, donerte kunstneren selv. I tråd med tyngdepunktet i samlingen er kunstverkene fra etterkrigstiden og frem til i dag. Dette er også perioden da svart ble særlig fremtredende i kunsten.

Paralleller trekkes til Soulages' samtidige i samlingen, som Hans Hartung og Karel Appel, og til norske kunstnere som har vært opptatt av fargen svart, som Anna-Eva Bergman, Olav Strømme og Per Inge Bjørlo. Andre kunstnere forholder seg til fargen gjennom nyanser, som i Ann Cathrin November Høibos tekstiler gjort i en gråtoneskala i ull. I Kåre Kivijärvis fotografier er svart bevisst fremhevet gjennom ulike mørkeromsteknikker, mens svart for Rafiki har et innhold som handler om langt mer enn bare en farge.

Installasjonsfoto

  • DSC5272

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC5281

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC5330

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC5286

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC5293

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC5323

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC5312

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC5314

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC5316

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

  • DSC5305

    Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

Kunstnernes fascinasjon for den rike fargen svart løper gjennom hele kunsthistorien. Fargen påvirker alt den blandes i; den fremhever og understreker. I jakten på den aller dypeste svarte fargen i kunsten har ulike organiske materialer som tre, benrester, elfenben, tjære, olje, planter og fruktkjerner blitt brent, pulverisert og tilsatt bindemiddel for å kunne fikseres til en flate. I dag finnes det ulike syntetiske svarte pigmenter basert på jernoksid. Nanoteknologi har laget en svart farge som absorberer 99,96 prosent av alt lys, som gjør flater påført denne fargen til svarte hull.

Svart har mange forskjellige betydninger. I det gamle Kemet (dagens Egypt). som betyr «det svarte landet», ble fargen assosiert med fruktbarhet og liv. Svart ble også brukt til å representere guden Osiris, en skapergud som brakte liv ut av døden. I antikkens Hellas ble svart assosiert med mørke, død og ondskap. I nyere tid assosieres svart også med eleganse, stil og modernitet. Utover 1900-tallet begynte kunstnere å utforske svart for den svarte fargens egen skyld. En av de første som utnyttet den svarte fargen kommersielt, var kunsthandleren Aimé Maeght, som i 1946 lanserte utstillingen Le Noir est une Couleur (svart er en farge). Tittelen var et sitat fra den franske fargemesteren Henri Matisse.

Gjennom et utvalg på 50 arbeider fra Henie Onstad-samlingen, Erling Nebys samling, Sparebankstiftelsen DNB og ett innlån tematiserer denne utstillingen like mange nyanser av svart. Her møter du kunstnere som Pierre Soulages, Hans Hartung, Anna-Eva Bergman, Pablo Picasso, Ann Cathrin November Høibo, Torbjørn Rødland og Linn Pedersen.

Utstillingsåpning 29.02.2024

  • HO Julie Hrncirova February 1143

    Foto: Julie Hrnčířová / Studio Abrakadabra / Henie Onstad Kunstsenter⁠

  • HO Julie Hrncirova February 1287

    Foto: Julie Hrnčířová / Studio Abrakadabra / Henie Onstad Kunstsenter⁠

  • HO Julie Hrncirova February 1412

    Foto: Julie Hrnčířová / Studio Abrakadabra / Henie Onstad Kunstsenter⁠

  • HO Julie Hrncirova February 1501

    Foto: Julie Hrnčířová / Studio Abrakadabra / Henie Onstad Kunstsenter⁠

  • HO Julie Hrncirova February 1469

    Foto: Julie Hrnčířová / Studio Abrakadabra / Henie Onstad Kunstsenter⁠

  • HO Julie Hrncirova February 1517

    Foto: Julie Hrnčířová / Studio Abrakadabra / Henie Onstad Kunstsenter⁠

  • HO Julie Hrncirova February 1524

    Foto: Julie Hrnčířová / Studio Abrakadabra / Henie Onstad Kunstsenter⁠

  • HO Julie Hrncirova February 1563

    Foto: Julie Hrnčířová / Studio Abrakadabra / Henie Onstad Kunstsenter⁠

  • HO Julie Hrncirova February 1601

    Foto: Julie Hrnčířová / Studio Abrakadabra / Henie Onstad Kunstsenter⁠

  • HO Julie Hrncirova February 1667

    Foto: Julie Hrnčířová / Studio Abrakadabra / Henie Onstad Kunstsenter⁠

  • Fifty Shades of Black
HOS00110 Hans Hartung T 59 2 1959

Hans Hartung, T.59-2, 1959. Henie Onstad-samlingen.

Torbjørn Rødland, Black carrots, 2020, Henie Onstad-samlingen

Torbjørn Rødland, Black carrots, 2020. Henie Onstad-samlingen.

Pierre Soulages, Maleri 20. desember 58, 1958, Henie Onstad-samlingen

Pierre Soulages, Peinture 20. Decembre 58, 1958. Henie Onstad-samlingen.

Anna Eva Bergman, Pierres de Castille IV (1970)

Anna Eva Bergman, Pierres de Castille IV, 1970. Henie Onstad-samlingen.

Dagens utstillinger