Picasso 347

1912 CH HOK Picasso 0115

Installasjonsfoto: Calle Huth / Henie Onstad arkiv

Picassos erotiske grafikk tilbake på Høvikodden i utstillingen Picasso 347.

Dato Sted
Sal Haaken

Utstillingen henter navnet sitt fra en serie grafiske verker Pablo Picasso (1881–1973) produserte i et forrykende tempo i sitt 87. år. Suite 347 blir sjelden vist i sin helhet og har tidligere blitt sensurert på grunn av det erotiske innholdet. Samlingen, som også blir kalt «Den erotiske suite», er Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og designs største utlån noensinne.

Suite 347 ble utført i et rivende tempo i en periode på knappe syv måneder. 347 arbeider på 200 dager, fra 16.mars til 5.oktober 1968. Kunstneren var da 87 år. En kraftanstrengelse av dimensjoner og en unik serie utført i alle kobber-grafikkens ulike teknikker. Serien er helt sentral i den grafiske kunstens historie. På mange måter er det sitt eget liv og sin kunst Picasso fremstiller i Suite 347. I mange av trykkene finner vi kunstneren selv portrettert. Fylt av vemod der han som en gammel gubbe betrakter livet, iblandet humor og drevet av en skaperevne som mangler sidestykke. Han viser sin kjærlighet til kvinnen, til kvinnekroppen, men aldri uten referanse til andre kunsthistoriske verker og kunstnere. Han kommenterer det å skape og å betrakte kunst. Slik handler Suite 347 om mer enn hva som fremstilles – den handler om kunsten selv.

Suiten har blitt vist i sin helhet i Norge én gang tidligere, i 1981. Også den gang på Henie Onstad Kunstsenter. Ikke overraskende gikk folk mann av huse for å studere det «enorme lasset av stående og sprikende kjønnsorganer», som Morgenbladet beskrev det.

1912 CH HOK Picasso 0082

Installasjonsfoto: Calle Huth / Henie Onstad arkiv

1912 CH HOK Picasso 0077

Installasjonsfoto: Calle Huth / Henie Onstad arkiv

Suite 347 er ikke en sammenhengende serie over et tema, eller et motiv. Som det meste av Picassos arbeider er også dette verket sterkt selvbiografisk og utgjør samlet et tilbakeblikk på hans liv og arbeid. Serien fremstår nærmest som en kakofoni av teknikker, størrelser og uttrykk. Noen motiv peker seg likevel ut og danner små og store serier. Monteringen er tilnærmet kronologisk med nummer på hvert verk slik Picasso selv merket dem; han ga dem aldri egne titler. Her finner vi både nitidig utarbeidete aquatinter og mezzotinter og rene strektegninger. De første 20 arbeidene i serien er som en ouverture der de fremtidige skuespillerne gjør sin inntreden på arenaen: Scener fra sirkus- og gjøglerlivet, gjerne med kunstnerens tilstedeværelse i ulike aldre og bekledninger. Her som i resten av serie står kunstneren og hans modell sentralt. Modellen forblir alltid ung og vakker, mens kunstneren ofte spiller klovnens rolle.

Suite 347 har i seg selv en interessant historie. Kunstsamleren Arild Wahlstrøm begynte å samle Picasso like etter 2. verdenskrig. Store deler av Wahlstrøms Picasso-samling ble senere gitt til Nasjonalmuseet som en del av en arveavgift betalt til staten i form av Picasso-kunst. Picassos relasjon til Norge strakk seg lenger enn maleri og grafikk. I det viktige samarbeidet med Carl Nesjar oppdaget Picasso i voksen alder en ny måte å skape kunst på, som innledet et nytt kapittel i hans kunstnerskap. Det første, og i Norge kanskje det mest kjente eksempelet på dette, er Fiskerne som prydet endeveggen av Y-blokka i Oslo. Et bygg som delte mye slektskap med Henie Onstad Kunstsenter; kun ett år skiller dem i alder og de er begge bygget i naturbetong. En mindre ving i utstillingssalen er viet til dette samarbeidet, og Y-blokkas betydning, et tema Henie Onstad har jobbet med i over 35 år.

Utstillingen vil gå videre til KODE i Bergen, og den blir fulgt av en omfattende katalog.

  • Picasso 347
1912 CH HOK Picasso 0115
↑ Kurator Karin Hellandsjø forteller om kunstneren og arbeidene.

I videoen viser hun viktige detaljer i bildene og forteller om hvordan de ulike grafiske teknikkene fungerer.

Intervju: Gunhild Varvin

Video: Jonas Kiste

Støttet av Arild Wahlstrøms fond

Installasjonsbilder

  • 1912 CH HOK Picasso 0192

    Installasjonsfoto: Calle Huth / Henie Onstad arkiv

  • 1912 CH HOK Picasso 0180

    Installasjonsfoto: Calle Huth / Henie Onstad arkiv

  • 1912 CH HOK Picasso 0098

    Installasjonsfoto: Calle Huth / Henie Onstad arkiv

  • 1912 CH HOK Picasso 0094

    Installasjonsfoto: Calle Huth / Henie Onstad arkiv

  • 1912 CH HOK Picasso 0066

    Installasjonsfoto: Calle Huth / Henie Onstad arkiv

  • 1912 CH HOK Picasso 0068

    Installasjonsfoto: Calle Huth / Henie Onstad arkiv

  • 1912 CH HOK Picasso 0011

    Installasjonsfoto: Calle Huth / Henie Onstad arkiv

  • 1912 CH HOK Picasso 0168

    Installasjonsfoto: Calle Huth / Henie Onstad arkiv

  • 1912 CH HOK Picasso 0129

    Installasjonsfoto: Calle Huth / Henie Onstad arkiv

  • 1912 CH HOK Picasso 0203

    Installasjonsfoto: Calle Huth / Henie Onstad arkiv

  • 1912 CH HOK Picasso 0244

    Installasjonsfoto: Calle Huth / Henie Onstad arkiv

  • 1912 CH HOK Picasso 0241

    Installasjonsfoto: Calle Huth / Henie Onstad arkiv

  • 1912 CH HOK Picasso 0235

    Installasjonsfoto: Calle Huth / Henie Onstad arkiv

  • 1912 CH HOK Picasso 0224

    Installasjonsfoto: Calle Huth / Henie Onstad arkiv

  • 1912 CH HOK Picasso 0265

    Installasjonsfoto: Calle Huth / Henie Onstad arkiv

  • 1912 CH HOK Picasso 0216

    Installasjonsfoto: Calle Huth / Henie Onstad arkiv

Åpningsarrangement 2. januar 2020

  • DSCF1545

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1559

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1565

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1567

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1571

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1589

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1593

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1601

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1618

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1625

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1634

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1640

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1642

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1647

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1654

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1656

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1659

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1660

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1669

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1661

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1671

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1680

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1692

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1688

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1696

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

Demonstrasjon for Y-blokka 2. januar 2020

  • DSCF1500

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1507

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1510

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1517

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1531

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

  • DSCF1536

    Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad arkiv

Klubbkveld med tegnekurs med Janine Magelssen 13. februar 2020

  • IMG 2447

    Foto: Camilla Sune / Henie Onstad arkiv

  • IMG 2444

    Foto: Camilla Sune / Henie Onstad arkiv

  • IMG 2439

    Foto: Camilla Sune / Henie Onstad arkiv

  • IMG 2438

    Foto: Camilla Sune / Henie Onstad arkiv

  • IMG 2425

    Foto: Camilla Sune / Henie Onstad arkiv

  • IMG 2420

    Foto: Camilla Sune / Henie Onstad arkiv

  • IMG 2412

    Foto: Camilla Sune / Henie Onstad arkiv

  • IMG 2405

    Foto: Camilla Sune / Henie Onstad arkiv

  • IMG 2402

    Foto: Camilla Sune / Henie Onstad arkiv

  • IMG 2401

    Foto: Camilla Sune / Henie Onstad arkiv

  • IMG 2399

    Foto: Camilla Sune / Henie Onstad arkiv