På sporet av Matisse
Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv
Et brev og en telefonsamtale i juni 2012 ga avspark til et forskningsprosjekt som har strukket seg over mer enn tre år. Henvendelsen igangsatte en serie undersøkelser i interne og eksterne arkiver som for alvor sendte institusjonen bakover i tid, før andre verdenskrig, til kunstens rolle i finansieringen av krigsmaskineriet, til provenienshistorikken og eierskapets betydning for kunsthistorien.
Brevet kom fra den jødiske kunstsamleren Paul Rosenbergs arvinger gjennom organisasjonen Art Loss Register. Det ble opplyst at maleriet Blå kjole i okergul lenestol (1937) av Henri Matisse, ble konfiskert av nazistene fra Rosenbergs lagre ved invasjonen av Frankrike under 2. verdenskrig, og at maleriet har vært etterlyst siden.
Henie Onstad brukte sammen med motparten to år på å søke etter informasjon i offentlige og private arkiver i USA og Frankrike om maleriets historiske bevegelser. Kunstenteret returnerte maleriet til Rosenberg-familien i mars 2014.
På sporet av Matisse utvider perspektivet på proveniensforskning til å vurdere kunstverkets sosiale liv –en bredere undersøkelse av hvilke sosiale og samfunnsmessige rammer kunsten har forflyttet seg gjennom.
Men det åpnet også for en lang undersøkelse av forholdet mellom kunsthistorie og makt og politikk knyttet til eierskap av gjenstander. Etterforskningen og kunnskapen fra arbeidet med denne saken har også åpnet opp for en diskusjon om museets rolle i dagens samfunn. Denne utstillingen har som formål å skape ny innsikt i de problemstillinger dagens museum står overfor.
- På sporet av Matisse
-
Pierre Bonnard, Maurice Estève, Juan Gris, Paul Klee, Charles Lapicque, Fernand Léger, Henri Matisse, Pablo Picasso, Jacques Villon, Mounira Al Solh, Celine Conderelli, Dag Erik Elgin, Hans Haacke, Marianne Heier, Matts Leiderstam, Michael Rakowitz, Ulay og Hito Steyerl.
-
Tone Hansen og Ana María Bresciani