Myths of the Marble
Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv
Gruppeutstillingen Myths of the Marble utforsker hvordan ideen om «det virtuelle» kan være en måte å avbilde og forestille seg verden på, både som et sted med muligheter og med begrensninger.
Ordet Marble (som kan bety både marmor og klinkekule) refererer til NASA-fotografiet The Blue Marble fra 1972 av jordkloden sett fra verdensrommet, og til det klassiske skulpturelle materialet. Utstillingen reflekterer over hvordan samtidskunstnere skaper nye verdener som sprenger rammene som definerer vår virkelighet i dag, og hvordan denne kontekstualiseres i museet. Flere av kunstverkene forhandler sammensmeltning av det immaterielle og det fysiske og utfordrer grensen mellom det analoge og det digitale. De peker dermed på en mer nyansert tilnærming til teknologi, som utforskes gjennom et bredt spekter av medier som strekker seg fra maleri og 16mm film, til virtuell virkelighetsteknologi og 3D-animasjon.
Utstillingen undersøker andre former for virtualitet som gransker forlengelse av kroppen, organiske former, samt arkitektonisk rom - virtualitet forankret i tid, persepsjon og berøring. I en tid når muligheten til å avbilde verden i høyoppløselige bilder aldri har vært større, oppfattes samtidig virkeligheten i økende grad som konstruert. Det blir derfor avgjørende at «det virtuelle» ikke bare anses som teknologi skapt for virkelighetsflukt og promotert av Silicon Valley, men at det i stedet sees som en mulighet for å skape et nytt politisk handlingsrom.
Installasjonsbilder
- Myths of the Marble
-
Rachel De Joode, Cayetano Ferrer, Ane Graff, Ignas Krunglevicius, Daria Martin, Chris Marker, Florian Meisenberg, Shahryar Nashat, Sondra Perry, Jacolby Satterwhite og Susanne M. Winterling.
-
Milena Høgsberg i samarbeid med Alex Klein ved The Institute of Contemporary (ICA) ved University of Pennsylvania i Philadelphia.