Marina Abramović
The Cleaner
Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv
Når Marina Abramović åpner utstillingen The Cleaner på Henie Onstad Kunstsenter 24. november, får det norske publikum en unik mulighet til å oppleve den første, store retrospektive mønstringen av hennes arbeider i Europa. Utstillingen er laget i nært samarbeid med kunstneren selv og vil også presentere det helt nye deltagende arbeidet The Abramović Method.
Marina Abramović er performancekunstens dronning og har gjennom 50 år brukt sin egen kropp som lerret. Gjennom smerte, risiko og utholdenhet har hun satt seg selv i scene for å sette følelsene i gang hos publikum.
Abramović er en av samtidskunstens viktigste skikkelser og gjennom et helt liv har hun satt sitt preg på kunstscenen. Tittelen The Cleaner, spiller på at Abramović har ryddet i sitt omfattende kunstnerskap, men også i sin fortid. Utstillingen viser hennes lange karriere som kunstner, og hvordan hun har satt sitt tydelige preg på performancekunsten. I utvalgte helger blir det i tillegg satt opp nye performancer (såkalte re-enactments) av Abramović sine mest ikoniske verk.
Presentasjonen på Henie Onstad Kunstsenter skjer parallelt med at kunstsenteret selv fyller 50 år. Siden oppstarten i 1968 har Høvikodden i tillegg til å vise utstillinger, vært et viktig sted for musikk, performance, teater og dans. Dette gjør at Henie Onstad er en naturlig arena for å presentere nettopp dette kunstnerskapet. Som del av kunstsenterets feiring, lager Abramović også et nytt deltagende kunstverk i Sal Haaken hvor publikum inviteres inn den siste uken i februar.
Utstillingen er organisert av Moderna Museet, Stockholm i samarbeid med Louisiana Museum for Moderne Kunst, Henie Onstad Kunstsenter og Bundeskunsthalle Bonn.
- Marina Abramović ─ The Cleaner
-
Marina Abramović
-
Lars Mørch Finborud for Henie Onstad Kunstsenter sammen med Lena Essling fra Moderna Museet, Tine Colstrup fra Louisiana Museum for Moderne Kunst og Susanne Kleine fra Bundeskunsthalle