Klar form
McCRORY-SAMLINGEN
Installasjonsfoto: Henie Onstad arkiv.
Høsten 1977 presenterte Henie Onstad Kunstsenter verk fra den amerikanske McCrory-samlingen med fokus på konstruktivistisk kunst.
Temautstillingen hadde som mål å utforske den historiske utviklingen til en helt sentral mønstring innen den modernistiske kunsten. «Hva konstruktivistisk kunst egentlig er, det må erfares» sto det i anledning utstillingen i Aftenposten den 10. oktober 1977. Konstruktivistisk kunst regnes som en kunstretning med opphav i russisk kunst i årene før 1917. Den hadde sine hovedpunkter i Sovjet og Tyskland i første del av 1900-tallet.
Direktør Ole Henrik Moe beskrev retningen i utstillingskatalogen som «kunst som har sitt utspring fra de rene formers verden, der det ikke er snakk om gjengivelser av visuelle opplevelser, men der formene skapes ut fra geometriske prinsipper, eller fra formelen med det abstrakte symbol for øyet». Kunsten skulle rekonstrueres, den skulle bygges.
Det var amerikanske McCrory Corporation, eier av den største private samlingen av konstruktivistisk kunst, som lånte ut kunstverkene for anledningen, og utstillingen ble videre stilt ut ved Louisiana i Danmark.
Per Hovdenakk påpekte at denne kunstretningen ikke hadde en ordentlig grobunn i Norge og var derfor kanskje noe ukjent og uforståelig for publikum, og utstillingen var ei heller representert med noen norske verk. Den besto av 150 kunstverk, laget mellom 1911 og 1977. Dermed fikk publikum en historisk og kronologisk innføring i den konstruktivistiske kunsten.