Hilma af Klint
Abstraksjonens pionér
Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad arkiv
Opplev enorme, fargerike og engasjerende verk av en av historiens første abstrakte kunstnere. Historien om den svenske kunstner Hilma af Klint (1862-1944) er fascinerende og ukjent for de fleste. Hun var en kunstner med et stort mot og en klar fornemmelse av at hun først ville bli forstått lenge etter sin egen levetid.
Hilma af Klint malte sine første abstrakte malerier allerede i 1906, men hun stilte aldri ut de banebrytende bildene i sin levetid. Hun skrev i sitt testamente at maleriene ikke skulle stilles ut før 20 år etter sin død; først da ville tiden være moden.
Drivkraften bak Hilma af Klints arbeid er en tro på at det finnes en åndelig dimensjon i livet. Med maleriet som et middel søkte hun innsikt i en større sammenheng bak den synlige verden. Bildene er strukturert i serier, og er preget av en systematisk tilnærming til utforskningen av det åndelige. I fysisk størrelse er flere av verkene storslåtte og måler flere meter i høyde og bredde.
Interessen for det åndelige delte af Klint med mange andre tenkere, forfattere, musikere og billedkunstnere i sin samtid, inkludert de mer kjente pionerene i abstrakt kunst - Kandinsky, Malevich, Kupka og Mondrian.
Utstillingen på Henie Onstad Kunstsenter er den hittil største presentasjon av Hilma af Klints malerier, og ble vist første gang på Moderna Museet i Stockholm. I Hilma af Klint – abstraksjonens pionér vises mange verk som har aldri før er vist offentlig.
- Hilma af Klint ─ Abstraksjonens pionér
-
Hilma af Klint
-
Milena Høgsberg
-
- 1862 Født i Stockholm.
- 1879 Deltar for første gang i spiritistiske seanser, interesserer seg for teosofi.
- 1882-1887 Studerer på Kunstakademiet i Stockholm. Får deretter atelier midt i Stockholm og maler portretter og landskap i naturalistisk stil.
- 1896-1906 Møtes regelmessig med fire andre kvinner til åndelige sammenkomster og seanser. Gruppen kaller seg De Fem. I notisbøker beskriver de kontakten med en høyere bevissthet og arbeider med automatskrift og -tegning.
- 1906 Maler sine første abstrakte bilder. De er begynnelsen på en lang serie av i alt 193 verk, som hun kaller Maleriene til templet. Arbeidet holdes hemmelig og vises kun for noen få invidde.
- 1908 Møter Rudolf Steiner i Stockholm, som på dette tidspunkt er generalsekretær for Teosofisk Samfunds tyske avdeling. Steiner er kritisk til hennes arbeidsmetode som omfatter bruk av medium.
- 1914 Deltar med naturalistiske malerier på Den Baltiske Udstilling i Malmø. I utstillingens russiske seksjon vises verk av Wassily Kandinsky, som tre år tidligere, antagelig påvirket av teosofien, hadde utgitt sin bok Om det åndelige i kunsten.
- 1915 Avslutter arbeidet med Maleriene til templet.
- 1916-1920 Arbeider i mindre formater og i et mere geometrisk forenklet formspråk.
- 1920 Blir medlem av Antroposofisk Selskab og reiser til Dornach i Sveits, hvor hun igjen møter Rudolf Steiner. Hun blir nå mer direkte inspirert av hans estetikk og oppholder seg i lengre perioder i Dornach de neste årene.
- 1944 Dør, nesten 82 år gammel. Etterlater over 1.000 malerier og 125 notisbøker. I testamentet står det at hennes abstrakte, okkulte malerier ikke må vises offentlig før 20 år etter hennes død.