Verksted med Jessica Williams
Verksted med Jessica Williams
Innenfor kunstfaget finnes det en myriade av teknikker, gamle som nye og i samspill med hverandre. Teknologi har i lang tid gitt kunstnere nye måter å uttrykke seg på, noe som det finnes mange eksempler på gjennom kunsthistorien. Kanskje ikke så merkelig siden både teknologi og kunst utfordrer våre oppfatninger om verden vi lever i. I vår digitale samtid bringes også eldre teknologi tilbake i søkelyset. Har du for eksempel hørt om risografi?
Kunstner Jessica Williams har jobbet med denne teknikken i over 10 år. Lørdag 5. mars 2022 flytter hun deler av sitt eget verksted inn i Labben på Henie Onstad Kunstsenter. I løpet av 2 timer vil inviterte elever fra kulturskoler i Asker og Bærum få en innføring i hva risografi er og hvordan denne teknikken kan benyttes til selvpublisering. Kunstner og elever finner et tema sammen og lager en felles kunstnerbok. Alle får med seg en kopi av kunstnerboken hjem.
-
Jessica Williams (f. 1986, USA/Norge) er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo, Konsthögkolan i Malmö, og The Cooper Union i New York City. Hun har stilt ut i bla. Oslo, Bergen, Stavanger, Malmö, Glasgow, Barcelona, og Austin. Hun skal delta på Nasjonalmuseets åpningsutstilling Jeg kaller det kunst (2022) og Fotogalleriets Vårutstilling (2022). Kunstneren bor og virker på Jeløya.
Før Williams begynte med risografi har hun jobbet med kunstnerbøker og fanziner siden hun var tenåring. Nå driver hun et lite forlag og publiseringsverksted som heter Hverdag Books. Verkstedet er basert på nettopp trykkmetoden risografi, og hun jobber aktivt med å sette søkelys på kunstnerbøker gjennom Norsk Risoforening: en landsdekkende interesseorganisasjon for alle som jobber med risografi i Norge. Risografi er en trykkmetode som utføres med en digital stensilduplikator, og kjennetegnes ved sterke farger. Disse fargene er trykket lag på lag, og kan minne om silketrykk eller offset. Blekket er basert på soyabønner eller ris og er biologisk nedbrytbart. Riso-maskinen i seg selv bruker også lite strøm, da den i motsetning til andre laserskrivere ikke behøver å varmes opp.
Til tross for spådommer om papirets død har kunstnerbøker og fanziner kanskje aldri vært mer populært enn det er i dag. Risografi har spilt en stor rolle i denne gjenoppblomstringen av selvpubliseringen blant kreative aktører, både i Norge og internasjonalt. Distribusjonen av kunstnerbøker foregår i hovedsak gjennom kunstbokmesser eller nettbaserte plattformer. Her i Norge har vi blant annet B*stard Kunstbokmesse (i regi av Oppland Kunstsenter) og Bergen Art Book Fair (i regi av Pamflett).
Mer info om kunstneren på hennes hjemmeside: http://www.jessicawilliams.info