Mer om utstillingen: Stedelijk – Moderna og Henie Onstad

MG 2941

Mer om utstillingen: Stedelijk – Moderna og Henie Onstad

Utstillingen viser plakater fra en spesiell tid etter andre verdenskrig.

Å jobbe med grafisk design og skape enhetlige visuelle profiler var noe nytt. I kunstfeltet var det særlig to museumsdirektører som markerte seg med nye idéer på denne tiden.

Willem Sandberg på Stedelijk Museum i Amsterdam var opprinnelig utdannet typograf og begynte å arbeide på museet som grafisk designer i 1928 før han ble utnevnt til direktør i 1945. Til tross for at han også ledet museet, designet han de fleste av museets trykksaker selv. Slik ga han institusjonen et distinkt uttrykk og var på mange måter den første som utformet en visuell identitet til et museum.

Pontus Hultén ved Moderna Museeet var også en pådriver for radikale og ekstreme grafiske uttrykk – noe man ikke minst ser gjennom plakatene og katalogene som ble gjort i samarbeid med designerne John Melin og Anders Österlin på 50- og 60-tallet.

Henie Onstad lot seg inspirere av denne måten å jobbe på og hadde nære samarbeid med ulike billedkunstnere og grafiske designere om å utforme sine plakater og trykksaker. I løpet av de første årene designet navn som Paul Brand, Hans Jørgen Toming, Viggo Andersen, Armin Hofmann, Kjell Bjørgeengen og Gruppe Lyn plakater for kunstsenteret.