Henie Onstad Kunstsenter åpner storstilt utstilling om Atlanterhavet

NNKM 00551

Per Krohg, Malstrømmen, 1929. Nordnorsk Kunstmuseum. Foto: Kim G. Skytte © Per Krohg/BONO 2024

Henie Onstad Kunstsenter åpner storstilt utstilling om Atlanterhavet

Atlanterhavet. Myter, kunst, vitenskap er en internasjonal temautstilling som presenterer et spenn av kunstnere og kunstuttrykk over en periode på 600 år. Utstillingen åpner 26. april.

Havet har, med sine enorme dyp og vidstrakte overflater, fascinert kunstnere i århundrer. Det er både et symbol for romantisk lengsel og drama, og det er en arena for utforsking og erobring av nye territorier og ressurser. I vår tid er havet truet av forsuring, overfiske, temperaturøkning og issmelting, og de nordlige havene er svært sårbare.  

– Norges forhold til Atlanterhavet har en lang historie, og havet er uløselig knyttet til norsk kultur, tradisjon og økonomi. En av de største utfordringene vi står overfor i dag, er havets økende sårbarhet, både med tanke på ressursutvinning, forsøpling og oppvarming. Henie Onstad er stolte over å presentere en utstilling som retter søkelys på presserende tema, samtidig som den viser til en lang historisk betydning, sier Anne Hilde Neset, direktør ved Henie Onstad Kunstsenter.

Elinex16 kopi 2

Eline Mugaas, Oljetanker IV, 2006. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren og Galleri Riis

2006 AP1997

John Constable, Hove Beach, with Fishing Boats, ca.1824. © Victoria and Albert Museum, London ⁠

Denne internasjonale temautstillingen utforsker hvordan kunst, myter og vitenskap møtes i det nordlige Atlanterhavet. Utstillingen presenterer rundt 140 kunstverk fra 1400-tallet og frem til i dag, og den presenterer et bredt spekter av forestillinger om Nord-Atlanteren. Hvordan har dette havområdet formet menneskers liv og lengsler gjennom århundrer? 

– Utstillingen inngår i en serie tverrfaglige utstillinger ved Henie Onstad Kunstsenter som dykker ned i samfunnsaktuelle problemstillinger på tvers av kultur og natur, sier Susanne Østby Sæther, seniorkurator for fotografi og nye medier ved Henie Onstad. Hun har kuratert utstillingen sammen med Stefanie Hessler, direktør ved Swiss Institute i New York, og Knut Ljøgodt, direktør for Nordic Institute of Art.

– Gjennom et variert utvalg verk av sentrale samtidskunstnere belyser utstillingen havets avgjørende rolle i mange av vår tids presserende spørsmål, inkludert klimaendringer, migrasjon og utvinning av naturressurser, sier Hessler.

– Utstillingen demonstrerer hvordan norske og internasjonale kunstnere gjennom tidene har vært fascinert av havet, hvordan Norge som sjøfartsnasjon er reflektert i billedkunsten, samt fremhever det nordlige Atlanterhavets rolle i kunsthistorien, sier Ljøgodt.

64 1 Pince Homard kopi

Jean Painlevé, Lobster Claw or de Gaulle, 1931. Gjengitt med tillatelse fra Archives Jean Painlevé/ Les Documents cinématographiques, Paris

NNKM 02151

Peder Balke, Strandparti, 1860-årene. Nordnorsk Kunstmuseum. Foto: Kim G. Skytte

Atlanterhavet. Myter, kunst, vitenskap presenterer både historiske verk og helt nye verk laget for eller tilpasset utstillingen. Den viser også flere historiske og samtidige kunstnere som sjeldent vises i Norge, som Gösta Adrian-Nilsson, Dineo Seshee Bopape, John Constable, Joan Jonas, Jean Painlevé, Trevor Paglen, Allan Sekula og J.M.W. Turner.

Blant temaer som tas opp i utstillingen er kartlegging og utvinning, romantikken og havet, hverdagsliv og arbeid på sjøen, migrasjon og kolonialisme og havets økologi.

Orebro 1536x1090

Eugéne Jansson, Badtavla, 1908. Örebro kommuns konstsamling, Örebro Foto: Örebro kommuns konstsamling⁠

Rochers Carres3

Kader Attia, Rochers Carrés, 2008. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren og Galerie Nagel Draxle

Utstillingen følges av en rikt illustrert katalog, utgitt i samarbeid med forlaget Skira, med nyskrevne tekster av Camilla Brattland, Stefanie Hessler, Melody Jue, Knut Ljøgodt, Martin Olin, Patrik Steorn og Ove Stødle. Redaktører for katalogen er Susanne Østby Sæther, Stefanie Hessler og Knut Ljøgodt.

Atlanterhavet. Myter, kunst, vitenskap følges også av et rikt sideprogram, som begynner allerede åpningshelgen 27.–28. april, med en performance av den danske kunstneren Marie Kølbæk Iversen. I Donnimaar fremfører Kølbæk Iversen til dels glemte, oversette og fortrengte folkesanger om havfolk fra sin østatlantiske hjemregion i Vest-Jylland. Som del av performancen vil Kølbæk Iversen bruke skulpturene i videoinstallasjonen Rovhistorier i utstillingen som slaginstrumenter. Åpningshelgen byr også på prøvevisning av hryggr, en ny forestilling av koreograf og danser Bára Sigfúsdóttir med musikk komponert og fremført av komponist og musiker Eivind Lønning. Forestillingen er inspirert av den poetiske og metaforiske relasjonen mellom Atlanterhavet og menneskekroppen.

Verkene i utstillingen lånes fra en rekke nasjonale og internasjonale institusjoner og private samlinger, inkludert Victoria & Albert Museum i London, Tate Britain i London, Royal Academy of Arts i London, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design i Oslo, Nationalmuseum i Stockholm, Moderna Museet i Stockholm, Statens Museum for Kunst i København, Nasjonalbiblioteket i Oslo, Stiftelsen Det Norske Veritas (DNV) på Høvikodden, Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø, FRAC Bretagne i Rennes og TBA21 Thyssen-Bornemisza Art Contemporary i Madrid.

Utstillingen er støttet av Nadia og Jacob Stolt-Nielsen Veldedige Stiftelse, Formue, Bergesenstiftelsen, Blystad Group, Leif Høegh Stiftelse, Viking og Clarksons, samt flere anonyme støttespillere. Katalogen er støttet av Stiftelsen Fritt Ord og sideprogrammet er støttet av Den norske UNESCO-kommisjonen og Fondet for dansk-norsk Samarbeid.

Utstillingen er godkjent som en aktivitet under FN og UNESCOs havforskningstiår (United Nations Decade of Ocean Science for Sustainable Development).

Seshee Bopape My Love Is Alive 2022 Still The Artist 05

Dineo Seshee Bopape, Stillbilde fra Lerato laka le a phela le a phela le a phela/ My love is alive, is alive, is alive, 2022. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren⁠

ZINK 45579 web midres 1

David Zink Yi, Untitled (Architeuthis), 2010. © David Zink Yi. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren og Hauser & Wirth. Foto: Stefan Altenburger Photography Zürich ⁠

Oppsummert:

Tittel: Atlanterhavet. Myter, kunst, vitenskap

Utstillingsperiode: 26. april–15. september 2024

Kurator: Stefanie Hessler, Knut Ljøgodt og Susanne Østby Sæther

Kunstnere: Gösta Adrian-Nilsson (GAN), Betzy Akersloot-Berg, Anna Ancher, Pia Arke, Kader Attia, Knud Baade, Peder Balke, Willem Barentsz, Adolphe Jean Baptiste Bayot, Hans Johan Fredrik Berg, Anna-Eva Bergman, François-Auguste Biard, Anna Boberg, Dineo Seshee Bopape, Franz Ludwig Catel, John Constable, Johan Christian Dahl, Marjolijn Dijkman og Toril Johannessen, Matías Duville, Arne Ekeland, Nicolaus Germanus, Frida Hansen, Thorolf Holmboe, Marie Kolbæk Iversen, Eugène Jansson, Joan Jonas, Iver Jåks, Theodor Kittelsen, Jessie Kleemann, Christian Krohg, Per Krohg, Emile Lassalle, Barthélémy Lauvergne, Armin Linke, Jan Huygen van Linschoten, Olaus Magnus, Auguste Etienne François Mayer, Gerard Mercator, Charles Louis Mozin, Eline Mugaas, Edvard Munch, Joar Nango, Rolf Nesch, Abraham Ortelius, Trevor Paglen, Jean Painlevé, Sondra Perry, Erik Pontoppidan, Axel Revold, Léon Sabatier, Anders Fredrik Schöldebrand, Allan Sekula, Fin Serck-Hanssen, J.M.W. Turner, Susanne M. Winterling og David Zink Yi.

Sideprogram:

  • Lørdag 27. april kl. 13.00: Kuratoromvisning med Stefanie Hessler, Knut Ljøgodt og Susanne Østby Sæther
  • Lørdag 27. april kl. 15.00: Donnimaar av Marie Kølbæk Iversen
  • Søndag 28. april kl. 13.30 og 15.00: hryggr av Bára Sigfúsdóttir og Eivind Lønning