Domínguez-verk til Henie Onstad

DSC2496

Óscar Domínguez Machine à coudre électro-sexuelle, 1934-35. Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

Domínguez-verk til Henie Onstad

Den kjente spanske surrealisten Óscar Domínguez (1906-1957) er nå deponert i Henie Onstad-samlingen, takket være Sparebankstiftelsen DNB. Maleriet Machine à coudre électro-sexuelle kan sees i Sal Merz på Henie Onstad.

Domínguez er en av de store surrealistiske kunstnerne fra Spania, og verket Machine à coudre électro-sexuelle, som kan sees i utstillingen Merz! Flux! Pop!, er et ikonisk verk fra hans karriere.

– Vi er stolte av å vise maleriet i Sal Merz på Henie Onstad, hvor det henger som en del av vår avantgarde-satsning med verk fra samme tidsepoke fra kunstnere som hadde et eksperimenterende og utforskende uttrykk, sier Anne Hilde Neset, Henie Onstads direktør.

Maleriet ble kjøpt av Sparebankstiftelsen DNB på Christie's auksjonshus i vinter og fikk sin plass i Sal Merz i sommer. Det er deponert i Henie Onstads omfattende samling av verk fra denne tidsperioden.

– Vi ønsker å takke Sparebankstiftelsen DNB for at verket henger hos oss på Henie Onstad – det utfyller samlingen vår og er til glede for besøkende, legger Neset til.

Ung og lovende

Óscar Domínguez ble født på Tenerife i Spania i 1906, hvor han begynte å male i ung alder.

Da han var tenåring flyttet han sammen med foreldrene til Paris, og det var her han ble introdusert til flere av de tidlig surrealistiske malerne som Pablo Picasso og Yves Tanguy.

På 30-tallet kom han i kontakt med den franske forfatter og poeten, André Breton, som også kjennetegnes som grunnleggeren av surrealismen.

Domínguez ble introdusert som et spennende nytt talent i Spania. Hans dristige komposisjoner, utstilt ved Círculo de Bellas Artes de Tenerife, fanget oppmerksomheten til kunstkritikeren Domingo López Torres. Domínguez ble anerkjent som en lovende, ung surrealistisk maler som utforsket psyken og freudiansk teori gjennom sine unike verk.

Han bidro på flere store utstillinger, både i København, London og Tenerife mens han levde.

Domínguez er blant de mest kjente surrealistene som virket i Paris på 30-tallet, og nevnes ofte sammen med andre store navn som Salvador Dalí og Joan Miró.

Han har flere kjente verk:

Et av Domínguez' tidligere surrealistiske verk, heter Portrait of Roma. Dette ble malt ett år før han møtte Breton.

Portrait of Roma (1933) og Summer Desire (1934) og The Infernal Machine (1937), er blant hans mange verk.

Domínguez døde 51 år gammel i Paris i 1957.

Fylt med dristige elementer

Verket som nå kan sees på Henie Onstad – Machine à coudre électro sexuelle – heter på engelsk Electro Sexual Sewing machine.

Maleriet markerer begynnelsen på hans samarbeid med André Breton og de parisiske surrealistene. Maleriet er fylt med dristige elementer av seksualitet, metamorfose og mysterium.

Machine à coudre électro-sexuelle vitner om Domínguez' modenhet og originalitet som kunstner. Det skaper en kompleks, drømmeaktig visjon som utforsker temaer som erotisk nytelse, seksuell tilfredsstillelse og fetisjisme. Elementer som ble en viktig del av surrealismens intellektuelle debatter på den tiden.

DSC2496

Óscar Domínguez Machine à coudre électro-sexuelle, 1934-35. Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

DSC2556

Installasjonsfoto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

Brukte decalcomania-teknikken

Dominguez er også kjent for sin teknikk. Han brukte noe som ble kalt decalcomania. En teknikk som oppsto på 1700-tallet, men som ble tatt i bruk av surrealistene.

Decalcomania er definert som en overføringsteknikk i kunsten, hvor maling spres ut på en overflate og dekkes til med materiale, som papir eller glass.

Deretter fjernes materialet fjernes og mønsteret overføres.

Metoden ble brukt til å lage mer tilfeldig kunst, i stedet for kunst skapt under bevisst kontroll.