Weserbergland
Det sakrale ved verdens ende
Foto: Nabeeh Samaan / Henie Onstad Kunstsenter
Det norske bandet Weserbergland har hentet navnet sitt fra et område i Tyskland særlig kjent for eksperimentell musikk på 1970-tallet.
Billettpris:
200,-
Konsertbilletten inkluderer adgang til utstillingene.
De to siste albumene «Am Ende der Welt» (2019) og «Sacrae Symphoniae no.1» (2022) har vekket begeistring både blant publikum og anmeldere i inn- og utland med sin kompromissløse avantgardisme. I tillegg til tysk støymusikk henter Weserbergland inspirasjon i form av modi og komposisjonsteknikker fra renessansens kirkemusikk.
Dette er lyden av en sandstorm, virvlet opp av enorme ormer under jordskorpen. Det er prometisk ild i materialet, fremstilt ved hjelp av preparert gitar, preparert piano, strykere, platespillere og saksofon.
Konserten, som har fått tittelen «Det sakrale ved verdens ende», tar dette et skritt videre der renessansens teknikk med ulike musikere rundt i kirkerommet gis et moderne uttrykk. Publikum plasseres midt i rommet og opplever musikk fra ulike scener plassert rundt seg. Lyden kommer direkte fra de ulike musikerne, men lydsignalene sendes også til en egen stasjon der Ketil Vestrum Einarsen manipulerer den og sender den tilbake i radikalt fordreide former.
-
Jørgen Mathisen – saksofon og klarinett
Gaute Storsve – gitar
Roger Arntzen – bass
Vetle Adrian Larsen – trommer -
Ingrid Berg Mehus – fiolin
Ragnhild Lien – fiolin
Vilde Sandve Alnæs – fiolin
Jan Terje Augestad – piano -
Ketil Vestrum Einarsen – datamaskin og fløyte
Ingeborg Staxrud Olerud - lysdesign