Weserbergland

Det sakrale ved verdens ende

Konsert
Wesenbergland Ketil Vestrum Einarsen foto Cathrine Myhre Sanden 974143

Foto: Cathrine Myhre Sanden

Det norske bandet Weserbergland har hentet navnet sitt fra et område i Tyskland særlig kjent for eksperimentell musikk på 1970-tallet.

Dato Sted
Studio

Billettpris:

200,-

De to siste albumene «Am Ende der Welt» (2019) og «Sacrae Symphoniae no.1» (2022) har vekket begeistring både blant publikum og anmeldere i inn- og utland med sin kompromissløse avantgardisme. I tillegg til tysk støymusikk henter Weserbergland inspirasjon i form av modi og komposisjonsteknikker fra renessansens kirkemusikk.

Dette er lyden av en sandstorm, virvlet opp av enorme ormer under jordskorpen. Det er prometisk ild i materialet, fremstilt ved hjelp av preparert gitar, preparert piano, strykere, platespillere og saksofon.
— Arvid Skancke-Knutsen, Musikkmagasinet (Klassekampen)

Konserten, som har fått tittelen «Det sakrale ved verdens ende», tar dette et skritt videre der renessansens teknikk med ulike musikere rundt i kirkerommet gis et moderne uttrykk. Publikum plasseres midt i rommet og opplever musikk fra ulike scener plassert rundt seg. Lyden kommer direkte fra de ulike musikerne, men lydsignalene sendes også til en egen stasjon der Ketil Vestrum Einarsen manipulerer den og sender den tilbake i radikalt fordreide former.