Arne Nordheim
Solitaire
Foto: Henie Onstad arkiv
Nordheim kalte det et «spill med lyd og lys». Arbeidet inkluderte elektronisk musikk produsert i Studio Eksperymentalne i Warszawa og et lysshow utarbeidet i samarbeid med arkitekten Terje Moe.
I et brev fra Nordheim til Kunstsenteret, datert 31. mai 1967, beskriver Nordheim hvordan verket tar utgangspunkt i Kunstsenterets profil: «Verket vil få karakter av en åpningskantate som i sitt forløp vil inneholde alt som skal møtes der ute på Høvikodden; bilder, musikk, lys, farger, film, dans, teater... Stykkets tittel er ikke ment som noe i ensomhetsgenren, men henspiller på det enestående ved museets eksistens».
Da Henie Onstad Kunstsenter åpnet 23. august 1968, sa direktør Ole Henrik Moe til et forbløffet publikum: «Og dermed tar vi det første skritt inn i fremtiden». Så slapp Arne Nordheim Solitaire over publikum så det drønnet langt ut i Oslofjorden, en opplevelse Sonja Henie omtalte som «fenomenalt!» mens Prinsesse Astrid fikk følelsen av å bli overkjørt av et jernbanetog.